Za nami kolejna edycja konferencji „Słowa kluczowe” – tym razem rozmawialiśmy o roli sztucznej inteligencji (AI) w edukacji. W lutowym wydarzeniu wzięło udział ponad 80 uczestników(-czek) ze środowiska nauczycielskiego, dzięki czemu byliśmy świadkami nie tylko inspirujących prezentacji, ale także intensywnych dyskusji.
Konferencja była okazją dla nauczycielek i nauczycieli do odkrywania możliwości, jakie oferuje sztuczna inteligencja w kontekście nauczania i uczenia się, a także platformą do wymiany swoich doświadczeń w tym obszarze.
Co wybrzmiało najmocniej:
1. Rewolucja cyfrowa i związane z nią nieuniknione przemiany w systemie edukacji, to szeroki temat do dyskusji. Chcielibyśmy przytoczyć kilka z najważniejszych wniosków, które wybrzmiały podczas konferencji:
Najczęściej poruszanym wątkiem podczas wydarzenia był ten dotyczący roli nauczyciela(-ki) w edukacji przyszłości.
Czy sztuczna inteligencja może zastąpić człowieka w procesie nauczania? Czy nauczyciele(-ki) czują się zagrożeni?
Podczas konferencji przeprowadziliśmy ankietę, której wyniki są jednoznaczne. Aż 71% uczestniczek i uczestników odpowiedziała „NIE” na pytanie: „Czy obawia się Pan/Pani, że sztuczna inteligencja może zastąpić nauczycielki i nauczycieli w przyszłości?”.
Ta odpowiedź nie zaskakuje, kiedy weźmiemy pod uwagę siłę i wagę relacji nauczyciela(-ki) z uczniami(-ennicami). Żaden algorytm nie zastąpi człowieka w opiece, trosce, uważności i bieżącym reagowaniu na emocje dzieci. Z pewnością jednak narzędzia AI będą wspomagać pracę nauczyciela(-ki) i pozwolą na spędzanie bardziej jakościowego czasu z uczniami(-nnicami) czy spersonalizowanie ścieżek kształcenia swoim podopiecznym.
2. Praca nauczyciela(-ki) zawsze wymagała doskonalenia się, aktualizowania wiedzy i metod pracy. W dynamicznie rozwijającym się świecie nowych technologii nauczyciel(-ka) przyszłości musi orientować się w nowych obszarach i aktywnie wykorzystywać w swojej pracy narzędzia sztucznej inteligencji. Jak wygląda to w praktyce?
Prawie połowa uczestników(-niczek) biorących udział w ankiecie przeprowadzanej podczas konferencji odpowiedziała, że w ich szkole aktywnie wykorzystuje się narzędzia AI, a aż 30 na 40 ankietowanych osób używa jej przynajmniej kilka razy w miesiącu podczas prowadzonych lekcji.
3. Narzędzia AI, to nie tylko Chat GPT. Podczas wydarzenia prelegenci(-tki) zaprezentowali uczestnikom(-czkom) nowe aplikacje, witryny oraz narzędzia, które z powodzeniem będą mogli wykorzystać do usprawnienia swojej codziennej pracy.
4. Tegoroczna konferencja była wyjątkowa, ponieważ zaprosiliśmy do dyskusji także młodzież. Nauczyciele(-ki) mieli możliwość wysłuchania nie tylko opinii swoich wychowanków na temat sztucznej inteligencji, ale także ich obaw dotyczących wyboru przyszłej ścieżki kariery. W dobie szybkich zmian na rynku pracy, wywołanych rewolucja cyfrową, młodzież często czuje się zagubiona i niepewna przy dokonywaniu tak kluczowego wyboru. Nie znamy zawodów przyszłości. Osoby dzisiaj uczące się, które następnie przez 40-50 lat pozostawać będą aktywne zawodowo, zmienią w tym czasie miejsce pracy co najmniej kilka razy, przebranżawiając się i znajdując zupełnie nowy pomysł na siebie. Najprawdopodobniej w niedalekiej przyszłości dużo częściej zamiast o konkretnym zawodzie, mówić będziemy o zestawach kompetencji takich jak kreatywność, krytyczne myślenie, analizowanie danych itd. Możliwe, że nauczyciel(-ka) stanie się trenerem tych umiejętności.
5. Bardzo ważnym wątkiem, który pojawił się w panelu dyskusyjnym, jest cyberbezpieczeństwo. W świecie deepfake’ów, wykorzystujących takie narzędzia jak wszelkiego rodzaju generatory (głosu, obrazu i video) cyberprzemoc to coś, co staje się szkolną codziennością. Nauczyciele(-ki) chcą umieć identyfikować kluczowe trendy i technologie, które mogą stanowić zagrożenie dla uczniów(-nnic) i przygotować strategie, które maksymalnie ochronią dzieci i młodzież. Ciekawa dla uczestników(-niczek) była także perspektywa edukacji, w której z technologii w szkole nie tylko się korzysta (nabywając tzw. kompetencji cyfrowych), ale także nad nimi wspólnie zastanawia.
6. Szkoła w czasach wiedzy dostępnej „na jedno kliknięcie”, powinna przede wszystkim kreować sytuacje edukacyjne, które pomagają w rozwoju kompetencji społecznych u dziecka, co wyraźnie unaocznił czas pandemii. Dla wielu młodych ludzi był to czas izolacji. Zdalne nauczane nie zastąpiło tradycyjnego modelu, wręcz przeciwnie – pokazało, jak ważnym czynnikiem w procesie nauczania jest kontakt z rówieśnikami i nauczycielem(-ką). Szkoła przyszłości to szkoła czująca, wrażliwa, z zasadami, które dają poczucie bezpieczeństwa a nie ograniczają.
O konferencji
Konferencja Słowa kluczowe: AI w edukacji ma na celu inspirowanie szkół oraz środowiska nauczycielskiego. Sztuczna inteligencja stała się faktem, co niewątpliwie pociągnie za sobą transformację edukacji. Ta rewolucja jako zmiana systemowa, wymaga czasu. Jednak w dynamicznie rozwijającym się świecie nauczyciele(-ki) nie mogą czekać – już dziś muszą wdrażać w swojej codziennej pracy rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Jest ona sojuszniczką w odkrywaniu i rozwijaniu unikalnych zdolności ucznia(-nnicy), umożliwiając personalizację procesu nauczania. Dzięki dostępowi do inteligentnych narzędzi, nauczyciele(-ki) mogą nie tylko dostosowywać program nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów, ale także do swoich własnych. Wraz z niezwykłymi możliwościami, pojawiają się także wyzwania – którym przyjrzeliśmy się podczas konferencji.
Prelegenci(-tki):
dr Monika Herkt (Poznańskie Centrum Dziedzictwa), Ksenia Herbst-Buchwald (Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu), Sztuczna inteligencja w edukacji – perspektywa edukacji formalnej i pozaformalnej
dr hab. Marek Zieliński, prof. CDV, dr Krzysztof Patkowski (Collegium Da Vinci), Edukacja wobec rozwoju AI: wymuszona koegzystencja czy idealne partnerstwo?
Piotr i Aleksandra Stanisławscy (Crazy Nauka), Od mitu do rzeczywistości – jak sztuczna inteligencja stała się prawdziwą
Katarzyna Włodkowska (Facetka od polaka), Edumagia AI
dr Aleksandra Binicewicz (Uniwersytet im. A. Mickiewicza), Etyka sztucznej inteligencji z perspektywy edukacji refleksyjnej
Wojciech Wątor (edukacjajutra.com), Sztuczna Inteligencja – Narzędziownik Nowoczesnego Nauczyciela(-ki)
Natalia Wolińska, Iga Pigoń, Zuzanna Sołtysiak, Tymoteusz Szajerka, Franciszek Kowalski (Koło Debat Paderka, VI Liceum Ogólnokształcące im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu), Co o AI myślą uczniowie i uczennice – podsumowanie debat oksfordzkich w Centrum Szyfrów Enigma
Małgorzata Dynowska (Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu), dr Agnieszka Jankowiak-Maik (Babka od histy), Katarzyna Włodkowska (Facetka od polaka), Wojciech Wątor (edukacjajutra.com), Debata: Czy nauczyciele(-ki) są jeszcze potrzebni?
OBEJRZYJ DEBATĘ
Uczestnicy/uczestniczki:
Nauczyciele i nauczycielki z Poznania i Wielkopolski, wszystkie etapy edukacyjne
Partnerzy:
Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu
Poznań City Lab
Program merytoryczny:
Anna Mieszała, liderka zespołu ds. edukacji, anna.mieszala@pcd.poznan.pl
Organizacja:
Marcin Słomiński, z-ca kierownika Centrum Szyfrów Enigma, marcin.slominski@pcd.poznan.pl
Joanna Szafrańska-Senenko, specjalistka ds. edukacji, joanna.szafranska-senenko@pcd.poznan.pl