ZAJĘCIA DOSTĘPNE OD PAŹDZIERNIKA
Informacje praktyczne:
Czas trwania: ok. 70 minut
Liczba uczestników(czek): do 10 uczniów(ennic) oraz 5 opiekunów(ek)
Miejsce zbiórki: Visitor Centre na poziomie 1
Miejsce zajęć: wybrane miejsca na ekspozycji oraz sala edukacyjna
Terminy: wtorki i środy o godz. 10.30
Cena: 80 zł / zajęcia
Wymagana wcześniejsza rezerwacja i zakup: z minimum 7-dniowym wyprzedzeniem za pośrednictwem strony internetowej Wybór wydarzenia – Poznańskie Centrum Dziedzictwa – iKSORIS (pcd.poznan.pl) bądź pod numerem tel. 61 888 45 00 lub 61 888 45 12 (Zespół Obsługi Klienta) od wtorku do piątku w godzinach 8.00–15.00.
Zajęcia dla grup z niepełnosprawnością intelektualną:
Od klasy IV szkoły specjalnej
Zapraszamy do poznania maszyny szyfrującej Enigma, zaprogramowania robota i pobytu na pokładzie łodzi podwodnej! Brzmi skomplikowanie? Nic bardziej mylnego. Przygotowaliśmy zajęcia dostosowane do uczniów i uczennic ze szkół specjalnych.
Cele zajęć:
– aktywizacja uczestników(czek) w przestrzeni publicznej innej niż szkoła,
– usprawnianie sensomotoryczne,
– rozumienie i wypełnianie poleceń,
– ćwiczenie skupienia i uważności,
– rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
– pobudzanie ciekawości.
Świat robotów
Przebieg zajęć: Podczas zajęć wejdziemy na ekspozycję i poszukamy dawnych maszyn związanych z szyfrowaniem. Poznamy pewnego robota i zaprogramujemy go do wykonania czynności, takich jak śledzenie linii, przesuwanie się, przenoszenie przedmiotów, rysowanie figur geometrycznych.
Metody i formy: korzystanie z nośników interaktywnych na ekspozycji, ćwiczenia na uważność, programowanie robota Genibot za pomocą kart, układanie puzzli
Na podwodnej łodzi
Przebieg zajęć: Podczas zajęć wejdziemy na ekspozycję do sali przypominającej wnętrze łodzi podwodnej, zajrzymy do peryskopu oraz znajdziemy dawne maszyny związane z szyfrowaniem. Przeprowadzimy doświadczenie z modelem łodzi podwodnej, wykonamy zadania z puzzlami, odszyfrujemy proste wiadomości.
Metody i formy: doświadczenie z modelem łodzi podwodnej, korzystanie z nośników interaktywnych na ekspozycji, ćwiczenia na uważność, układanie puzzli, zadanie z odszyfrowaniem wiadomości
Zajęcia dla grup z niepełnosprawnością słuchu:
Klasy VII-VIII i ponadpodstawowe
Poznajcie, jakie wydarzenia doprowadziły do odczytania wiadomości zaszyfrowanej Enigmą. Kto tego dokonał i co z tego wyniknęło? Na zajęciach będziemy rozwiązywać takie właśnie zagadki historyczne.
Zaszyfrowana opowieść
Cele zajęć:
– rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
– usprawnianie umiejętności łączenia faktów,
– aktywizacja uczestników(czek) poprzez wykonywanie zadań manualnych,
– pobudzanie ciekawości i zainteresowania historią.
Przebieg zajęć: Podczas zajęć skupimy się na poprawnym ułożeniu wydarzeń związanych z Enigmą: od powstania tajnego kursu szyfrów w Poznaniu do pierwszych komputerów. Żeby poznać tę historię wejdziemy na ekspozycję i sprawdzimy działanie maszyn wymyślonych przez polskich matematyków. Zajęcia są nastawione na ćwiczenie myślenia przyczynowo-skutkowego w rozumieniu historii oraz na wykonywanie różnego typu zadań.
Nauczyciel(ka) pełni funkcję tłumacza(ki) na PJM.
Metody i formy: doświadczenie z modelem łodzi podwodnej, korzystanie z nośników interaktywnych i manualnych na ekspozycji, obejrzenie filmu w PJM, zadanie w grupach
Zajęcia dla grup z niepełnosprawnością wzroku:
Klasy VII-VIII i ponadpodstawowe
Co mówią do nas przedmioty o tak tajemniczych nazwach, jak bomba Rejewskiego lub płachty Zygalskiego? Co ma z tym wspólnego grzebień? Jak nadać wiadomość alfabetem Morse’a? Wszystko sprawdzimy podczas zajęć.
Szyfry na dotyk
Cele zajęć:
– ćwiczenie poznawania poprzez dotyk,
– rozwijanie umiejętności orientacji w przestrzeni,
– aktywizacja uczestników(czek) poprzez wykonywanie zadań manualnych,
– pobudzanie ciekawości i zainteresowania historią.
Przebieg zajęć: Zajęcia skupiają się wokół poznawania historii poprzez przedmioty – czasem nieco zaskakujące. Uczniowie(ennice) dowiedzą się, gdzie i w jaki sposób korzystano z maszyny szyfrującej Enigmy i jak bardzo skomplikowane było jej działanie. Poznają również polskich matematyków, którzy ją złamali oraz dlaczego historia Enigmy ma swój początek w Poznaniu. Na zakończenie zajęć sami spróbują swoich sił w szyfrowaniu wiadomości.
Metody i formy: doświadczenie z modelem łodzi podwodnej, korzystanie z tyflografik i modeli, korzystanie z nośników interaktywnych i manualnych na ekspozycji, zadanie w parach