Zajęcia dla grup o szczególnych potrzebach edukacyjnych

ZAJĘCIA DOSTĘPNE OD PAŹDZIERNIKA

Informacje praktyczne:

Czas trwania: ok. 70 minut

Liczba uczestników(czek): do 10 uczniów(ennic) oraz 5 opiekunów(ek)

Miejsce zbiórki: Visitor Centre na poziomie 1

Miejsce zajęć: wybrane miejsca na ekspozycji oraz sala edukacyjna
Terminy:
wtorki i środy o godz. 10.30
Cena:
80 zł / zajęcia

Wymagana wcześniejsza rezerwacja i zakup: z minimum 7-dniowym wyprzedzeniem za pośrednictwem strony internetowej Wybór wydarzenia – Poznańskie Centrum Dziedzictwa – iKSORIS (pcd.poznan.pl) bądź pod numerem tel. 61 888 45 00 lub 61 888 45 12 (Zespół Obsługi Klienta) od wtorku do piątku w godzinach 8.00–15.00.

 

Zajęcia dla grup z niepełnosprawnością intelektualną:

Od klasy IV szkoły specjalnej

Zapraszamy do poznania maszyny szyfrującej Enigma, zaprogramowania robota i pobytu na pokładzie łodzi podwodnej! Brzmi skomplikowanie? Nic bardziej mylnego. Przygotowaliśmy zajęcia dostosowane do uczniów i uczennic ze szkół specjalnych.

Cele zajęć:

– aktywizacja uczestników(czek) w przestrzeni publicznej innej niż szkoła,

– usprawnianie sensomotoryczne,

– rozumienie i wypełnianie poleceń,

– ćwiczenie skupienia i uważności,

– rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,

– pobudzanie ciekawości.

 

Świat robotów

Przebieg zajęć: Podczas zajęć wejdziemy na ekspozycję i poszukamy dawnych maszyn związanych z szyfrowaniem. Poznamy pewnego robota i zaprogramujemy go do wykonania czynności, takich jak śledzenie linii, przesuwanie się, przenoszenie przedmiotów, rysowanie figur geometrycznych.

Metody i formy: korzystanie z nośników interaktywnych na ekspozycji, ćwiczenia na uważność, programowanie robota Genibot za pomocą kart, układanie puzzli

 

Na podwodnej łodzi

Przebieg zajęć: Podczas zajęć wejdziemy na ekspozycję do sali przypominającej wnętrze łodzi podwodnej, zajrzymy do peryskopu oraz znajdziemy dawne maszyny związane z szyfrowaniem. Przeprowadzimy doświadczenie z modelem łodzi podwodnej, wykonamy zadania z puzzlami, odszyfrujemy proste wiadomości.

Metody i formy: doświadczenie z modelem łodzi podwodnej, korzystanie z nośników interaktywnych na ekspozycji, ćwiczenia na uważność, układanie puzzli, zadanie z odszyfrowaniem wiadomości

 

Zajęcia dla grup z niepełnosprawnością słuchu:

Klasy VII-VIII i ponadpodstawowe

Poznajcie, jakie wydarzenia doprowadziły do odczytania wiadomości zaszyfrowanej Enigmą. Kto tego dokonał i co z tego wyniknęło? Na zajęciach będziemy rozwiązywać takie właśnie zagadki historyczne.

 

Zaszyfrowana opowieść 

Cele zajęć:

– rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,

– usprawnianie umiejętności łączenia faktów,

– aktywizacja uczestników(czek) poprzez wykonywanie zadań manualnych,

– pobudzanie ciekawości i zainteresowania historią.

Przebieg zajęć: Podczas zajęć skupimy się na poprawnym ułożeniu wydarzeń związanych z Enigmą: od powstania tajnego kursu szyfrów w Poznaniu do pierwszych komputerów. Żeby poznać tę historię wejdziemy na ekspozycję i sprawdzimy działanie maszyn wymyślonych przez polskich matematyków. Zajęcia są nastawione na ćwiczenie myślenia przyczynowo-skutkowego w rozumieniu historii oraz na wykonywanie różnego typu zadań.

Nauczyciel(ka) pełni funkcję tłumacza(ki) na PJM.

Metody i formy: doświadczenie z modelem łodzi podwodnej, korzystanie z nośników interaktywnych i manualnych na ekspozycji, obejrzenie filmu w PJM, zadanie w grupach

 

Zajęcia dla grup z niepełnosprawnością wzroku:

Klasy VII-VIII i ponadpodstawowe

Co mówią do nas przedmioty o tak tajemniczych nazwach, jak bomba Rejewskiego lub płachty Zygalskiego? Co ma z tym wspólnego grzebień? Jak nadać wiadomość alfabetem Morse’a? Wszystko sprawdzimy podczas zajęć.

 

Szyfry na dotyk

Cele zajęć:

– ćwiczenie poznawania poprzez dotyk,

– rozwijanie umiejętności orientacji w przestrzeni,
– aktywizacja uczestników(czek) poprzez wykonywanie zadań manualnych,

– pobudzanie ciekawości i zainteresowania historią.

 

Przebieg zajęć: Zajęcia skupiają się wokół poznawania historii poprzez przedmioty – czasem nieco zaskakujące. Uczniowie(ennice) dowiedzą się, gdzie i w jaki sposób korzystano z maszyny szyfrującej Enigmy i jak bardzo skomplikowane było jej działanie. Poznają również polskich matematyków, którzy ją złamali oraz dlaczego historia Enigmy ma swój początek w Poznaniu. Na zakończenie zajęć sami spróbują swoich sił w szyfrowaniu wiadomości.

Metody i formy: doświadczenie z modelem łodzi podwodnej, korzystanie z tyflografik i modeli, korzystanie z nośników interaktywnych i manualnych na ekspozycji, zadanie w parach