Pikselowa Rewolucja

Pikselowa Rewolucja. Spotkania z polską kulturą cyfrową 2024 – 2025

Korzystając z doświadczeń dwuletnich działań w ramach programu Pikselowa Rewolucja postanowiliśmy rozszerzyć zakres całego projektu. Przyjęliśmy, że naszym podstawowym zamierzeniem powinno być promowanie polskiej kultury cyfrowej, budowanie świadomości jej osiągnięć i znaczenia we współczesnym świecie oraz inspirowanie uczestników do twórczych i zwiększających kompetencje cyfrowe działań. Cel ten wiąże się z działalnością programową Centrum Szyfrów Enigma w zakresie popularyzacji znaczenia zmagań kryptologicznych z okresu II wojny światowej dla rozwoju informatyki i współczesnego świata cyfrowego. Historia polskich kryptologów i dzieje kryptoanalizy z okresu II wojny światowej wiążą się z późniejszym rozwojem technologii i kultury cyfrowej, wpływając na kształt dzisiejszego, zinformatyzowanego świata.

Kuratorami projektu ponownie zostali dr Joanna Pigulak i dr Marcin Pigulak – specjaliści z Instytutu Filmów, Mediów i Sztuk Audiowizualnych UAM, współzałożyciele kierunku groznawstwa. Na program tej odsłony projektu składają się spotkania dyskusyjne z twórcami i twórczyniami kultury, warsztaty dla dzieci oraz seniorów, festiwal dawnych gier i komputerów oraz inspirująca publikacja dla animatorów i edukatorów. Projekt w swych założeniach ma pozwolić na stworzenie przestrzeni łączącej przedstawicieli środowisk naukowych, branżowych, hobbystów a także odbiorców z utrudnionym dostępem do kultury, np. z powodu wykluczenia cyfrowego lub niepełnosprawności. Celem realizacji powyższych zamierzeń otrzymaliśmy wsparcie ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Wydarzenia odbywają się w ramach projektu Pikselowa Rewolucja. Spotkania z polską kulturą cyfrową 2024-2025. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Warsztaty z technologii Wirtualnej Rzeczywistości dla seniorek i seniorów

 

Wirtualna Rzeczywistość jest technologią generującą unikatowe doświadczenia – sugestywne projekty pozwalają na podróżowanie, poznawanie odległych (i często niedostępnych fizycznie) przestrzeni oraz kultur. Chcąc przybliżyć tę niezwykłą technologię zapraszamy na specjalne warsztaty dla seniorów, podczas których zapoznamy uczestników z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie kreowania wirtualnych światów i możliwości, które się z tym wiążą. Dzięki zaawansowanym programom będzie możliwość m.in. zanurkować w oceanicznych głębinach i stąpać po powierzchni Księżyca, obejrzeć pokaz Cirque du Soleil i przenieść się w czasie uczestnicząc w zwiedzaniu XVIII-wiecznej katedry Notre Dame.

Warsztaty poprowadzą specjaliści w dziedzinie groznawstwa i filmoznawstwa, pracownicy naukowi Instytutu Filmu Mediów i Sztuk Audiowizualnych UAM: dr Joanna Pigulak i dr Marcin Pigulak.

Warsztaty tworzenia gier

Wcielcie się w twórców gier! Zaprojektujcie mechaniki, zaprogramujcie je, zadbajcie o warstwę audio-wizualną i wypuście swoją pierwszą grę. A to wszystko przy uwzględnieniu potrzeb osób z niepełnosprawnościami wzroku, słuchu, motorycznymi i poznawczymi. Uczestnicy warsztatów stworzą grę przy użyciu silnika Godot i języka programowania GDScript. Dowiedzą się, jak projektować gry dostępne, które mogą dać radość także osobom ze specjalnymi potrzebami i jak ten projekt przełożyć na kod. Poznają również źródła legalnych dźwięków i grafik oraz darmowe narzędzia, które pozwalają je tworzyć.

Warsztaty przeprowadzi Konrad Gadzina – programista z 15-letmim doświadczeniem, wykładowca na kierunku Game Design i na Uniwersytecie Dzieci, trener mentalny, autor książki InspiracJA – o byciu natchnieniem dla siebie i innych, youtuber na kanale Make Games Today. Współtworzył m.in. wystawę interaktywną w Centrum Szyfrów Enigma w Poznaniu. Aktualnie zgłębia i propaguje temat tworzenia gier dostępnych dla osób z różnymi specjalnymi potrzebami.

Festiwal Dawnych Komputerów i Gier

Za nami niesamowity weekend pełen wspomnień i cyfrowych emocji. Na Festiwalu Dawnych Komputerów i Gier każdy – od najmłodszych po tych, którzy pamiętają początki gier video – miał okazję przenieść się w czasie i zagrać na sprzęcie z epoki. Od kultowych Nintendo, przez pierwsze konsole, aż po klasyczne gry, które wciąż budzą sentyment.
 

To była prawdziwa podróż do przeszłości, gdzie wspólnie przypomnieliśmy sobie, jak wyglądały pierwsze kroki w świecie cyfrowej rozrywki. Uśmiechy, emocje i rywalizacja między pokoleniami wypełniały sale, a każdy mógł na chwilę poczuć się jak dziecko odkrywające magię pikseli na nowo. Wszystko to razem z Fundacją Dawne Komputery i Gry.

ZOBACZ FOTORELACJĘ

Twórcy i twórczynie polskiej kultury cyfrowej

W trakcie spotkań z cyklu Pikselowa Rewolucja wspólnie z zaproszonymi gośćmi oraz publicznością przyglądamy się grom cyfrowym oraz ich wpływowi na kulturę. Spoglądamy również na dorobek rodzimej branży gier wideo ostatnich dwóch dekad. Rozmowy Prowadzą Joanna Pigulak i Marcin Pigulak – współtwórcy i wykładowcy groznawstwa w Instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych UAM.

Spotkania:

Michał Mochocki (29.10.2024)  – profesor Wydziału Historycznego Uniwersytetu Gdańskiego, badacz gier, pisarz, a także konsultant historyczny gier wideo w warszawskim studiu False Prophet.

OBEJRZYJ TRANSMISJĘ

 

Arkadiusz „Dark Archon” Kamiński (26.11.2024) – twórca kultowego magazynu i redakcji ARCHN. EU poświęconego grom i kulturze cyfrowej, znawca historii cyfrowej rozrywki, programista, tłumacz i autor książki „Zagrajmy jeszcze raz. O złotej epoce gamingu w Polsce”.

OBEJRZYJ TRANSMISJĘ

 

Tomasz Tworek (17.12.2024) – konsultant ds. dostępności w grach cyfrowych, a także niewidomy gracz i tester gier.

OBEJRZYJ TRANSMISJĘ

 

Mateusz Witczak (18.03.2025) – dziennikarz i publicysta specjalizujący się w grach video, przez wiele lat kierujący działem publicystyki w CD-Action.

OBEJRZYJ TRANSMISJĘ

 

Olga Cyganiak (15.04.2025) – producentka w branży kreatywnej, związana z CD PROJEKT RED, ekspertka Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

TRANSMISJA BĘDZIE DOSTĘPNA WKRÓTCE

 

Marcin Borkowski (23.05.2025) – dziennikarz, programista i twórca cyfrowy znanym przede wszystkim jako autor „Puszki Pandory” uważanej za pierwszą polską komercyjną grę komputerową.

TRANSMISJA BĘDZIE DOSTĘPNA WKRÓTCE

Pikselowa rewolucja: Doświadczenia z animacji kultury cyfrowej

Publikacja „Pikselowa rewolucja: Doświadczenia z animacji kultury cyfrowej” powstała jako podsumowanie pierwszej fazy projektu Pikselowa Rewolucja. Spotkania z polską kulturą cyfrową 2024 – 2025, ale stanowi także efekt kilkuletnich już działań Centrum Szyfrów Enigma w tym zakresie. Wierzymy, że doświadczenia Centrum Szyfrów Enigma posłużyć mogą jako inspiracja dla edukatorów, animatorów czy producentów kultury do wspólnej popularyzacji gier cyfrowych oraz inicjowania debaty o ich znaczeniu we współczesnym świecie.

Dlaczego warto sięgnąć po naszą publikację?

  • Opracowanie opisuje projekt Pikselowa Rewolucja. Spotkania z polską kulturą cyfrową 2024 – 2025 realizowany przez Centrum Szyfrów Enigma;
  • przybliża praktyczne doświadczenia zebrane podczas realizacji projektu;
  • jest efektem innowacyjnego podejścia do animacji kultury cyfrowej w ramach działalności instytucji kultury;
  • prezentuje gry i inne utwory cyfrowe jako dzieła sztuki i istotne elementy kultury;
  • stanowi zbiór porad i wskazówek w obszarze animacji kultury cyfrowej;
  • inspiruje do podejmowania podobnych działań w Waszych organizacjach i do rozwoju koncepcji animacji kultury cyfrowej zainicjowanej przez Centrum Szyfrów Enigma.

Skorzystaj z publikacji „Pikselowa rewolucja: Doświadczenia z animacji kultury cyfrowej” jeśli:

  • interesuje Cię tematyka gier i kultury cyfrowej;
  • planujesz działania edukacyjne z zakresu popularyzacji kultury cyfrowej;
  • szukasz pomysłów na animacje związane z tworzeniem gier czy technologią VR ;
  • chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak mówić o grach w Twojej organizacji.

Publikacja została przygotowana w ramach projektu Pikselowa Rewolucja. Spotkania z polską kulturą cyfrową 2024 – 2025 ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Centrum Szyfrów Enigma
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.