Korzystając z doświadczeń dwuletnich działań w ramach programu Pikselowa Rewolucja postanowiliśmy rozszerzyć zakres całego projektu. Przyjęliśmy, że naszym podstawowym zamierzeniem powinno być promowanie polskiej kultury cyfrowej, budowanie świadomości jej osiągnięć i znaczenia we współczesnym świecie oraz inspirowanie uczestników do twórczych i zwiększających kompetencje cyfrowe działań. Cel ten wiąże się z działalnością programową Centrum Szyfrów Enigma w zakresie popularyzacji znaczenia zmagań kryptologicznych z okresu II wojny światowej dla rozwoju informatyki i współczesnego świata cyfrowego. Historia polskich kryptologów i dzieje kryptoanalizy z okresu II wojny światowej wiążą się z późniejszym rozwojem technologii i kultury cyfrowej, wpływając na kształt dzisiejszego, zinformatyzowanego świata.
Kuratorami projektu ponownie zostali dr Joanna Pigulak i dr Marcin Pigulak – specjaliści z Instytutu Filmów, Mediów i Sztuk Audiowizualnych UAM, współzałożyciele kierunku groznawstwa. Na program tej odsłony projektu składają się spotkania dyskusyjne z twórcami i twórczyniami kultury, warsztaty dla dzieci oraz seniorów, festiwal dawnych gier i komputerów oraz inspirująca publikacja dla animatorów i edukatorów. Projekt w swych założeniach ma pozwolić na stworzenie przestrzeni łączącej przedstawicieli środowisk naukowych, branżowych, hobbystów a także odbiorców z utrudnionym dostępem do kultury, np. z powodu wykluczenia cyfrowego lub niepełnosprawności. Celem realizacji powyższych zamierzeń otrzymaliśmy wsparcie ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Wydarzenia odbywają się w ramach projektu Pikselowa Rewolucja. Spotkania z polską kulturą cyfrową 2024-2025. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Wirtualna Rzeczywistość jest technologią generującą unikatowe doświadczenia – sugestywne projekty pozwalają na podróżowanie, poznawanie odległych (i często niedostępnych fizycznie) przestrzeni oraz kultur. Chcąc przybliżyć tę niezwykłą technologię zapraszamy na specjalne warsztaty dla seniorów, podczas których zapoznamy uczestników z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie kreowania wirtualnych światów i możliwości, które się z tym wiążą. Dzięki zaawansowanym programom będzie możliwość m.in. zanurkować w oceanicznych głębinach i stąpać po powierzchni Księżyca, obejrzeć pokaz Cirque du Soleil i przenieść się w czasie uczestnicząc w zwiedzaniu XVIII-wiecznej katedry Notre Dame.
Warsztaty poprowadzą specjaliści w dziedzinie groznawstwa i filmoznawstwa, pracownicy naukowi Instytutu Filmu Mediów i Sztuk Audiowizualnych UAM: dr Joanna Pigulak i dr Marcin Pigulak.
Wcielcie się w twórców gier! Zaprojektujcie mechaniki, zaprogramujcie je, zadbajcie o warstwę audio-wizualną i wypuście swoją pierwszą grę. A to wszystko przy uwzględnieniu potrzeb osób z niepełnosprawnościami wzroku, słuchu, motorycznymi i poznawczymi. Uczestnicy warsztatów stworzą grę przy użyciu silnika Godot i języka programowania GDScript. Dowiedzą się, jak projektować gry dostępne, które mogą dać radość także osobom ze specjalnymi potrzebami i jak ten projekt przełożyć na kod. Poznają również źródła legalnych dźwięków i grafik oraz darmowe narzędzia, które pozwalają je tworzyć.
Warsztaty przeprowadzi Konrad Gadzina – programista z 15-letmim doświadczeniem, wykładowca na kierunku Game Design i na Uniwersytecie Dzieci, trener mentalny, autor książki InspiracJA – o byciu natchnieniem dla siebie i innych, youtuber na kanale Make Games Today. Współtworzył m.in. wystawę interaktywną w Centrum Szyfrów Enigma w Poznaniu. Aktualnie zgłębia i propaguje temat tworzenia gier dostępnych dla osób z różnymi specjalnymi potrzebami.
To była prawdziwa podróż do przeszłości, gdzie wspólnie przypomnieliśmy sobie, jak wyglądały pierwsze kroki w świecie cyfrowej rozrywki. Uśmiechy, emocje i rywalizacja między pokoleniami wypełniały sale, a każdy mógł na chwilę poczuć się jak dziecko odkrywające magię pikseli na nowo. Wszystko to razem z Fundacją Dawne Komputery i Gry.
W trakcie spotkań z cyklu Pikselowa Rewolucja wspólnie z zaproszonymi gośćmi oraz publicznością przyglądamy się grom cyfrowym oraz ich wpływowi na kulturę. Spoglądamy również na dorobek rodzimej branży gier wideo ostatnich dwóch dekad. Rozmowy Prowadzą Joanna Pigulak i Marcin Pigulak – współtwórcy i wykładowcy groznawstwa w Instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych UAM.
Spotkania:
Michał Mochocki (29.10.2024) – profesor Wydziału Historycznego Uniwersytetu Gdańskiego, badacz gier, pisarz, a także konsultant historyczny gier wideo w warszawskim studiu False Prophet.
Arkadiusz „Dark Archon” Kamiński (26.11.2024) – twórca kultowego magazynu i redakcji ARCHN. EU poświęconego grom i kulturze cyfrowej, znawca historii cyfrowej rozrywki, programista, tłumacz i autor książki „Zagrajmy jeszcze raz. O złotej epoce gamingu w Polsce”.
Tomasz Tworek (17.12.2024) – konsultant ds. dostępności w grach cyfrowych, a także niewidomy gracz i tester gier.
Mateusz Witczak (18.03.2025) – dziennikarz i publicysta specjalizujący się w grach video, przez wiele lat kierujący działem publicystyki w CD-Action.
Olga Cyganiak (15.04.2025) – producentka w branży kreatywnej, związana z CD PROJEKT RED, ekspertka Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
TRANSMISJA BĘDZIE DOSTĘPNA WKRÓTCE
Marcin Borkowski (23.05.2025) – dziennikarz, programista i twórca cyfrowy znanym przede wszystkim jako autor „Puszki Pandory” uważanej za pierwszą polską komercyjną grę komputerową.
TRANSMISJA BĘDZIE DOSTĘPNA WKRÓTCE
Publikacja „Pikselowa rewolucja: Doświadczenia z animacji kultury cyfrowej” powstała jako podsumowanie pierwszej fazy projektu Pikselowa Rewolucja. Spotkania z polską kulturą cyfrową 2024 – 2025, ale stanowi także efekt kilkuletnich już działań Centrum Szyfrów Enigma w tym zakresie. Wierzymy, że doświadczenia Centrum Szyfrów Enigma posłużyć mogą jako inspiracja dla edukatorów, animatorów czy producentów kultury do wspólnej popularyzacji gier cyfrowych oraz inicjowania debaty o ich znaczeniu we współczesnym świecie.
Dlaczego warto sięgnąć po naszą publikację?
Skorzystaj z publikacji „Pikselowa rewolucja: Doświadczenia z animacji kultury cyfrowej” jeśli:
Publikacja została przygotowana w ramach projektu Pikselowa Rewolucja. Spotkania z polską kulturą cyfrową 2024 – 2025 ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.