Rezydencje w Centrum Szyfrów Enigma

Centrum Szyfrów Enigma jest otwarte na wszelkie konteksty kulturowe, w tym artystyczne, złamania szyfru Enigmy oraz historii bohaterów stojących za tym wydarzeniem. Intencją Centrum jest wspieranie projektów i twórczych poszukiwań upamiętniających udział Polaków w złamaniu szyfru Enigmy. W ramach rezydencji w CSE chcemy wspierać ciekawe projekty kreowane na styku różnych dziedzin, pogłębiające współpracę CSE ze społecznością lokalną, w szczególności społecznością związaną z ulicą Św. Marcin, na różnych poziomach.

 

Poniżej możecie zapoznać się z działalnością naszych rezydentów:

NOISE

 

Premiera niezwykłego wydarzenia podsumowującego tegoroczny cykl „Noise”.

Zapraszamy do nasłuchu, zamknięcia oczu, znalezienia wygodnego miejsca i podróży do świata wspomnień i wyobraźni.

Kliknij i odsłuchaj >  Dźwiękowisko – „NOISE” – YouTube 

Dźwiękowisko, czyli słuchowisko skomponowane z zachowanych wspomnień koncertów, spacerów i warsztatów zabrzmi w wirtualnej przestrzeni CSE i przeniesie Państwa w radiowy eter.

 

Obserwujcie nas:

Centrum Szyfrów ENIGMA | Facebook

Centrum Szyfrów Enigma (@cs_enigma) • Zdjęcia i filmy na Instagramie

__________________________________________________

 

Dźwiękowisko to zapis spotkań, których celem było doświadczenie miasta poprzez brzmienie. Skomplikowany organizm poznańskiego polis ukazywał uczestnikom swój niezwykły obraz, konstruowany w nieprzerwanym procesie dialogu maszyn, budynków, podziemnego echa rur i kanałów z ludzkimi głosami, szumem deszczu i śpiewem ptaków. Rytm kroków przechodniów brzmiał jak bicie serca, a dziwne, nieczytelne na pozór hałasy generowane przez unerwienie trakcji elektrycznej były kontrapunktem głęboko osadzonej, tajemniczej tektoniki podziemnych, basowych fundamentów. Miasto, masa, maszyna. Dawne hasło futurystów odżyło w spotkaniach i spacerach, podczas których uważnie zbieraliśmy okruchy i malowaliśmy pejzaże. Podobnie jak Luigi Russolo, twórca machiny Intonarumori, przekształcaliśmy hałas i szum (noise) w znaczenia i narracje. Odbijaliśmy obraz miasta w nas samych, poszukując tożsamości opuszczonych lub pomijanych miejsc, słuchaliśmy śpiewu dźwigów, arii tramwajowych szyn, chórów ptaków i symfonii deszczu. Podobnie jak twórcy industrial music i architekci musique concrète wierzyliśmy, że w pozornej przypadkowości napotkanych zdarzeń dźwiękowych kryje się coś więcej: szyfr miasta, nadawany bez przerwy, kryjący tajemnice i zagadki.

Miniatury, przygotowane przez Rafała Zapałę i Patryka Piłasiewicza są impresją na temat tych poszukiwań. Dzięki wrażliwości Uczestniczek i Uczestników warsztatów, prowadzonych przez Huberta Wińczyka powstał bogaty zbiór sampli, których selekcję i obróbkę przeprowadził Patryk. Rafał skomponował z nich obrazy, które tworzą „Dźwiękowisko” – radiową audycję w kilku odsłonach, prowadzącą w głąb świata niezwykłych brzmień.

Oprócz noisowo – industrialowych źródeł, główną inspiracją do powstania „Dźwiękowiska” była Enigma, a właściwie nieustanność procesu zmagania się z jej szyframi. Nadawanie i odbiór w eterze szyfrogramów zakodowanych alfabetem Morse’a, zanurzanie ciągów dźwiękowych w gąszczu noise’owych zakłóceń to była substancja enigmowego istnienia. Dotyk, wygląd i konstrukcja maszyny były podporządkowane rzeczywistości audialnej – niewidocznej, ale gęstej od informacji, które wychwycić i odszyfrować mógł tylko wrażliwy, ludzki słuch.

Zapraszamy do wysłuchania „Dźwiękowiska” i wierzymy, że będzie ono dla Państwa równie emocjonującą przygodą, jaką było dla nas na każdym etapie tworzenia.

Autor tekstu: Patryk Piłasiewicz

__________________________________________________

BIOGRAMY ARTYSTÓW

 

Patryk Piłasiewicz 

 

kontrabasista, dyrygent, kompozytor

Adiunkt w Katedrze Jazzu Akademii Muzycznej w Poznaniu. Obronił doktorat z dyrygentury (2012). Od 2001 roku prowadzi Big Band Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz realizuje własne inicjatywy artystyczne z pogranicza sztuk muzycznych i wizualnych.

Bierze udział w konferencjach naukowo – artystycznych, przedstawiając wykłady dotyczące związków muzyki z innymi dziedzinami twórczości (architektura, fotografia, film). Pracuje w Orkiestrze Filharmonii Poznańskiej (solista w grupie kontrabasów).

Założyciel i prezes Stowarzyszenia Miłośników Twórczości Krzysztofa Komedy „Astigmatic”.

Zdobył 1. Miejsce w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Komedy (1997) oraz szereg nagród i wyróżnień na konkursach i festiwalach big – bandowych (Nowy Tomyśl, Bydgoszcz).

Od 2012 roku realizuje projekt upamiętniający udział Polaków w złamaniu szyfrów Enigmy. W trakcie realizacji projektu odnalezione i poddane digitalizacji zostało archiwum poznańskiego matematyka i muzyka – Henryka Zygalskiego. Artysta – rezydent CK Zamek (2018) i Centrum Szyfrów Enigma (2021).

 

Rafał Zapała

 

kompozytor, artysta dźwięku

Doktor habilitowany kompozycji, profesor Akademii Muzycznej w Poznaniu odznaczony honorową odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2019) stypendysta Fulbright Senior Award (2021) laureat Nagrody Artystycznej Miasta Poznania (2022)

Zapała nie dostrzega granic pomiędzy muzyką poznaną poprzez akademickie wykształcenie, muzyczne doświadczenia kontrkultury i współpracy z artystami z innych dziedzin sztuki. Jego muzyka jest prezentowana na festiwalach muzyki współczesnej, w jazzowych klubach, scenach muzyki eksperymentalnej oraz w otwartych przestrzeniach miejskich.

Ukończył studia z kompozycji muzyki (dr hab.) i dyrygentury chóralnej (mgr). Uczestniczył w kursach, m.in.: K.Stockhausena (Kürten), Acanthes Courses (Metz, z IRCAM, T.Murailem, B.Furrerem), P.Oliveros, A.Lucier, Z.Karkowskiego, Darmstadt Summer Courses i innych.

Artysta–Rezydent m.in.: w Stanford University–CCRMA (20014), CK „Zamek” (2014), rezydent Filharmonii Świętokrzyskiej (2014/2015), ZK/U Berlin (2016), Vertigo STARTS (2019, IRCAM i C. Pompidou), UC Berkeley–CNMAT, i.in. Założyciel Kołorkingu Muzycznego, fundacji an_ARCHE NewMusicFoundation oraz wielu zespołów i projektów muzycznych (z muzyką współczesną komponowaną, improwizowaną, elektroniczną, eksperymentalną). Autorska koncepcja Live Electronic Preparation (LEP Technique) jest opublikowana jako rozdział Oxford Handbook of Interactive Audio (Oxford University Press, 2014). Szczególne miejsce w twórczości zajmują akcje i instalacje dźwiękowe wpisane w przestrzeń miejską, m.in.: Sensorium (monumentalna instalacja w wieży zegarowej CK ZAMEK w Poznaniu) i Post-Apocalypsis (Złoty Medal dla polskiego pawilonu za „Sound Design” na Quadriennale w Pradze 2015).