Patryk Piłasiewicz

Patryk Piłasiewicz

Kontrabasista, dyrygent, kompozytor. Adiunkt w Katedrze Jazzu Akademii Muzycznej w Poznaniu. Doktor habilitowany (dyrygentura). Od 2001 roku prowadzi Big Band Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz realizuje własne inicjatywy artystyczne z pogranicza sztuk muzycznych i wizualnych. Bierze udział w konferencjach naukowo – artystycznych, przedstawiając wykłady dotyczące związków muzyki z innymi dziedzinami twórczości (architektura, fotografia, film). Założyciel i prezes Stowarzyszenia Miłośników Twórczości Krzysztofa Komedy „Astigmatic”. Zdobył 1. Miejsce w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Komedy (1997) oraz szereg nagród i wyróżnień na konkursach i festiwalach big – bandowych (Nowy Tomyśl, Bydgoszcz). Pomysłodawca i dyrygent projektu Skalpel Big Band.

Od 2012 roku realizuje projekt upamiętniający udział Polaków w złamaniu szyfrów Enigmy. W trakcie realizacji projektu odnalezione i poddane digitalizacji zostało archiwum poznańskiego matematyka i muzyka – Henryka Zygalskiego.

Od 1 września 2021 roku Artysta – rezydent Centrum Szyfrów Enigma.

Patryk Piłasiewicz grający w trakcie koncertu na ekspozycji CSE.

Zdj: Łukasz Gdak / PCD

______________________________________________________________________

Działalność

 

CSE Open Lab

Prowadzony przez Patryka Piłasiewicza CSE Open Lab to otwarta pracownia, miejsce zdarzeń i kreatywnych spotkań z pogranicza sztuki i innych dziedzin. Inspiracją do działań dla twórczyń i twórców biorących udział w Open Labie stanowi narracja i konteksty historyczno-technologiczne wystawy głównej w CSE. Uczestnicy pracowni w podejmowanych wspólnie działaniach używają specjalnej partytury – mapy superimpozycyjnej, myślowej, przenikania i zestawień. Osią tych działań jest inspiracja.

Uczestnicy CSW Open Lab, pod okiem Patryka Piłasiewicza, wspólnie stworzyli projekt, którego premierowe wykonanie dla publiczności miało miejsce w przestrzeni wystawy głównej w Centrum Szyfrów Enigma – koncert rozproszony SubRosa.

Do udziału w pierwszej edycji CSE Open Lab zaproszeni zostali studentki i studenci Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu oraz studentki i studenci Wydziału Informatyki i Telekomunikacji Politechniki Poznańskiej.

 

Harmonogram spotkań:

CSE Open Lab NR 1: 10.11.2021
Miejsce: Strefa Szyfrów CSE
Tytuł: Synteza subtraktywna. Architektura dźwięku
Krótki opis: Warsztaty z syntezatorem modularnym.

CSE Open Lab NR 2: 24.11.2021
Miejsce: Strefa Szyfrów CSE
Tytuł: Odsłuchy. Prezentacje elementów projektu SubRosa
Krótki opis: Wprowadzenie do koncertu rozproszonego.

CSE Open Lab NR 3: 1.12.2021
Miejsce: Mediateka CSE
Tytuł: Strefa nasłuchu
Krótki opis: Próby do projektu SubRosa – koncert rozproszony

CSE Open Lab NR 4: 8.12.2021
Miejsce: Sala główna – ekspozycja CSE
Tytuł: Strefa nasłuchu
Krótki opis: Próby do projektu SubRosa – koncert rozproszony

Koncert SubRosa

Koncert SubRosa był wyjątkowym wydarzeniem – zwieńczeniem projektu CSE Open Lab oraz uczczeniem 89. rocznicy złamania szyfru Enigmy przez polskich kryptologów.

Plakat SubRosa. Na środku dwie trzymające się dłonie. Wokół żółte tło, napis SubRosa i podstawowe informacje.

Grafika: Maciej Salwin

 

Eksperymentalna formuła koncertu rozproszonego na instrumenty, głosy i tajemnicę, została wypracowana w ramach prowadzonej przez Patryka Piłasiewicza otwartej interdyscyplinarnej pracowni: CSE Open Lab. Do udziału w pierwszej edycji pracowni zaproszeni zostali m.in. studenci Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. W czasie koncertu, goście CSE spacerujący po wystawie dedykowanej polskim kryptologom, staną się uczestnikami koncertu z udziałem wielu muzyków, którzy w różnych miejscach wystawy wykonywać będą swoje utwory zainspirowane historiami kryptologów i wystawą w Centrum Szyfrów Enigma.

Tytułowa sub rosa po łacinie oznacza „pod różą” i odnosi się do starożytnego użycia róży jako symbolu tajemnicy. Tajemnica i poufność, które stanowią podstawowy kontekst przeprowadzonego z sukcesem przez poznańskich matematyków ataku na szyfr niemieckiej maszyny szyfrującej, stały się punktem wyjścia dla artystów. Rozproszone, muzyczne interwencje wplecione w skonstruowaną z faktów naukowych i historycznych narrację wystawy o poznańskich kryptologach, nadadzą jej przez ten jeden wieczór nowy, tajemniczy, muzyczny wymiar. Tytułowa róża odegra zaś rolę symbolicznego podziękowania dla kryptologów za ich sukces, który wpłynął na zmianę biegu historii i losy nas wszystkich.

Składający się z wielu zaskakujących rozdziałów koncert „Sub Rosa” w Centrum Szyfrów Enigma wzbogaci występ Chóru Kameralnego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu pod dyrekcją prof. Krzysztofa Szydzisza, który przygotował na ten wieczór specjalny repertuar dla publiczności Centrum Szyfrów Enigma.

89 lat temu Marian Rejewski – matematyk i absolwent Uniwersytetu Poznańskiego złamał po raz pierwszy szyfr Enigmy, dokonując tym samym wyczynu powszechnie uznawanego za niemożliwy. Pod koniec grudnia 1932 roku Rejewski odczytał pierwsze informacje przesyłane za pośrednictwem niemieckiej maszyny szyfrującej Enigma. Wkrótce dołączyli do niego Jerzy Różycki i Henryk Zygalski. Polacy osiągnęli ten i kolejne sukcesy dzięki zastosowaniu metody matematycznej zamiast lingwistycznej, realizując w ten sposób pomysł ówczesnego kapitana Maksymiliana Ciężkiego z Biura Szyfrów Wojska Polskiego.

________________________________________

Poniżej teledysk utworu powstałego w ramach tego projektu – Bartosz Wolak „Permutations” for SubRosa Orchestra.