Poznanianka, aktorka, reżyserka i scenarzystka. Od 2003 roku związana jest z poznańskim Teatrem Usta Usta Republika, uznawanym za jeden z najważniejszych, polskich teatrów alternatywnych. Artystka od 2013 r. realizuje własne projekty, często skupione na kobiecych narracjach, które opatruje pseudonimem Laura Leish. Teatr zna od podszewki. Interesuje ją teatr w wydaniu autorskim, dedykowany ważnym tematom, eksperymentujący formalnie.
Od kilku lat szczególną uwagę poświęca projektom z obszaru teatru dokumentalnego, w którym historyczna materia przekształcana jest w artystyczną narrację. Szukając inspiracji w tym, co dawne i lokalne, zrealizowała jako scenarzystka i aktorka między innymi takie projekty, jak: „Wera V.”, spektakl tworzony w ramach stypendium Młoda Polska MKiDN, nagrodzony w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej 2015 (za rolę i tekst); „Tymczasem pa, Kochany Skarbunieczku”, finalista Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej 2020, wyróżniony w plebiscycie miesięcznika Teatr 2019/2020 w kategorii najlepszy spektakl offowy czy też „Ewa i ja”, spektakl realizowany w ramach stypendium artystycznego MKiDN, zwycięzca plebiscytu Wydarzenie Sezonu 2020/2021 miesięcznika Iks oraz portalu kultura.poznan.pl. Lista spektakli wywiedzionych z historii, głównie poznańskich, jest w artystycznym portfolio Ewy Kaczmarek bardzo długa.
Fot: Maciej Domagalski
______________________________________________________________________
Rezydencja artystyczna w Centrum Szyfrów Enigma
Tym razem, wykorzystując swój teatralny warsztat i doświadczenie, Artystka zrealizowała w Centrum Szyfrów Enigma swój autorski projekt, do którego bezpośrednią inspiracją była historyczna postać urodzonego w Pobiedziskach radioty – Antoniego Pallutha.
Jak mówi sama Ewa Kaczmarek: „Wybór bohatera w każdym moim projekcie zawsze stanowił początek długiej drogi, którą po realizacji dziewięciu projektów z tego obszaru, śmiem nazywać małym laboratorium teatru dokumentalnego. Nigdy nie chodziło w nim o prostą rekonstrukcję przeszłości. Zawsze o zamianę pewnego zbioru faktów z przeszłości w interesującą i angażującą teatralnie metaforę, która może powiedzieć nam coś interesującego na temat teraźniejszości. Wierzę, że Antoni Palluth będzie kolejną wielką przygodą. Mam nadzieję ją przeżyć razem z odbiorcami Centrum Szyfrów Enigma, których zaproszę do wspólnego odkrywania przeszłości.”
Harmonogram spotkań:
Małe laboratorium teatru dokumentalnego: 15.09.2022
Tytuł: Performance historyczny
Krótki opis: Lokalna historia jako obszar poszukiwań twórczych, a także sposoby wykorzystania dokumentów, biografii i świadectw historycznych w teatrze.
Miejsce: Strefa Szyfrów CSE
Małe laboratorium teatru dokumentalnego: 13.10.2022
Tytuł: Kim jest bohater? Sprawa Antoniego P.
Krótki opis: Sposoby pracy związanej z pisaniem dramatu, a także tajniki prowadzenia researchu historycznego oraz analizowania historycznych i biograficznych źródeł.
Miejsce: Strefa Szyfrów CSE
Małe laboratorium teatru dokumentalnego: 17.11.2022
Tytuł: Sam na sam z maszyną. Enigmatyczny escape room
Krótki opis: Lokalna historia jako obszar poszukiwań twórczych, a także sposoby wykorzystania dokumentów, biografii i świadectw historycznych w teatrze.
Miejsce: Strefa Szyfrów CSE
Fot: Łukasz Gdak/PCD
______________________________________________________________________
10 i 11 grudnia w Centrum Szyfrów Enigma odbyło się performatywne czytanie dramatu Ewy Kaczmarek „Radiota” dedykowanego postaci Antoniego Pallutha. Spektakl, będący zwieńczeniem tegorocznej rezydencji artystycznej, spotkał się z dużym zainteresowaniem widzów i zwiedzających, którzy mogli obserwować bohaterów grających w przestrzeni stałej wystawy, tuż obok takich eksponatów jak Enigma, bomba Rejewskiego czy cyklometr. Elementy wystawy stały się integralną częścią sztuki.
Antoni Palluth – podporucznika rezerwy łączności Wojska Polskiego, radiotechnik, kryptolog i inżynier, którego wkład w rozwiązanie niemieckiego szyfru Enigma, choć niezaprzeczalny, zdaje się być mniej znany. Jednak spektakl ukazuje nie tylko ten aspekt biografii bohatera. „Radiota” to przede wszystkim próba ożywienia trudnej historii przez wspomnienia dotyczące różnych etapów życia kryptologa i emocje, jakie mu wówczas towarzyszyły. Jak przyznaje sama reżyserka, w Centrum Szyfrów Enigma to człowiek jest dla niej tą największą zagadką.
Swoją obecnością zaszczycił nas sam wnuk Antoniego Pallutha, Piotr Palluth, burmistrz Pobiedzisk – rodzinnego miasta kryptologa – Ireneusz Antkowiak oraz Beata Majchrowska – autorka książki „Więcej niż Enigma. Historia Antoniego Pallutha”, z której to dowiedzieć się można jeszcze więcej o bohaterze spektaklu.
W rolach głównych w czytaniu wystąpili Paweł Siwiak i Ewa Kaczmarek. Pokaz wzbogaciły tworzone na żywo projekcje Macieja Domagalskiego oraz muzyka Adama Brzozowskiego. Kostiumy do „Radioty” stworzył duet poznańskich projektantów mody: PARABOSKA.
SPACER PO LESIE KABACKIM PRZY OŚRODKU „WICHER”
MAŁE LABORATORIUM TEATRU DOKUMENTALNEGO:
ODC 1. Wyprawa w przeszłość. „Wera V.” Nieznana historia widokówek z okupowanego Poznania.
ODC 2. Opłotkami historii. „Zryw”. Przewrotna rekonstrukcja powstania wielkopolskiego.
ODC 3. Gra skojarzeń. „Ewa i ja”. Opowieść o dwóch Ewach Braun.
ODC 4. Historia, która się powtarza. „Gdzieś daleko stąd”. Przeszłość, która znienacka powraca.