Poznanianka, aktorka, reżyserka i scenarzystka. Od 2003 roku związana jest z poznańskim Teatrem Usta Usta Republika, uznawanym za jeden z najważniejszych, polskich teatrów alternatywnych. Artystka od 2013 r. realizuje własne projekty, często skupione na kobiecych narracjach, które opatruje pseudonimem Laura Leish. Teatr zna od podszewki. Interesuje ją teatr w wydaniu autorskim, dedykowany ważnym tematom, eksperymentujący formalnie.
Od kilku lat szczególną uwagę poświęca projektom z obszaru teatru dokumentalnego, w którym historyczna materia przekształcana jest w artystyczną narrację. Szukając inspiracji w tym, co dawne i lokalne, zrealizowała jako scenarzystka i aktorka między innymi takie projekty, jak: „Wera V.”, spektakl tworzony w ramach stypendium Młoda Polska MKiDN, nagrodzony w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej 2015 (za rolę i tekst); „Tymczasem pa, Kochany Skarbunieczku”, finalista Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej 2020, wyróżniony w plebiscycie miesięcznika Teatr 2019/2020 w kategorii najlepszy spektakl offowy czy też „Ewa i ja”, spektakl realizowany w ramach stypendium artystycznego MKiDN, zwycięzca plebiscytu Wydarzenie Sezonu 2020/2021 miesięcznika Iks oraz portalu kultura.poznan.pl. Lista spektakli wywiedzionych z historii, głównie poznańskich, jest w artystycznym portfolio Ewy Kaczmarek bardzo długa.
Fot: Maciej Domagalski
______________________________________________________________________
Rezydencja artystyczna w Centrum Szyfrów Enigma
Tym razem, wykorzystując swój teatralny warsztat i doświadczenie, Artystka zrealizowała w Centrum Szyfrów Enigma swój autorski projekt, do którego bezpośrednią inspiracją była historyczna postać urodzonego w Pobiedziskach radioty – Antoniego Pallutha.
Jak mówi sama Ewa Kaczmarek: „Wybór bohatera w każdym moim projekcie zawsze stanowił początek długiej drogi, którą po realizacji dziewięciu projektów z tego obszaru, śmiem nazywać małym laboratorium teatru dokumentalnego. Nigdy nie chodziło w nim o prostą rekonstrukcję przeszłości. Zawsze o zamianę pewnego zbioru faktów z przeszłości w interesującą i angażującą teatralnie metaforę, która może powiedzieć nam coś interesującego na temat teraźniejszości. Wierzę, że Antoni Palluth będzie kolejną wielką przygodą. Mam nadzieję ją przeżyć razem z odbiorcami Centrum Szyfrów Enigma, których zaproszę do wspólnego odkrywania przeszłości.”
Harmonogram spotkań:
Małe laboratorium teatru dokumentalnego: 15.09.2022
Tytuł: Performance historyczny
Krótki opis: Lokalna historia jako obszar poszukiwań twórczych, a także sposoby wykorzystania dokumentów, biografii i świadectw historycznych w teatrze.
Miejsce: Strefa Szyfrów CSE
Małe laboratorium teatru dokumentalnego: 13.10.2022
Tytuł: Kim jest bohater? Sprawa Antoniego P.
Krótki opis: Sposoby pracy związanej z pisaniem dramatu, a także tajniki prowadzenia researchu historycznego oraz analizowania historycznych i biograficznych źródeł.
Miejsce: Strefa Szyfrów CSE
Małe laboratorium teatru dokumentalnego: 17.11.2022
Tytuł: Sam na sam z maszyną. Enigmatyczny escape room
Krótki opis: Lokalna historia jako obszar poszukiwań twórczych, a także sposoby wykorzystania dokumentów, biografii i świadectw historycznych w teatrze.
Miejsce: Strefa Szyfrów CSE