Sub Rosa – koncert

Przedstawiamy młodych kompozytorów z Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, którzy stworzyli swoje autorskie kompozycje na koncert „Sub Rosa” w Centrum Szyfrów Enigma.

Wydarzenie odbędzie się 16 grudnia i organizowane jest z okazji przypadającej w grudniu 89. rocznicy złamania szyfru Enigmy przez polskich kryptologów.

Szczegóły znajdziesz TUTAJ 

Plakat koncertu Sub Rosa - projekt graficzny: Marcin Salwin

Plakat koncertu Sub Rosa – projekt graficzny: Marcin Salwin

 

Bartosz WOLAK – „Permutations”
Urodzony w 1993 roku w Krakowie. Obecnie student 4. roku kompozycji u prof. dra hab. Zbigniewa
Kozuba w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Wcześniej gitarzysta i
kontrabasista jazzowy, współzałożyciel projektów “White Soul Trio” oraz “Mellow Mood Trio”.
Obecnie zainteresowany łączeniem elementów muzyki elektroakustycznej, improwizowanej oraz
brzmień instrumentów akustycznych. W swojej twórczości skupia uwagę na przedstawianiu
różnego rodzaju konceptów za pomocą tworzywa muzycznego. W Poznaniu do tej pory wystawiał
swoje utwory na studenckim festiwalu Neofonia oraz Koncercie Promenadowym.
„Permutations” to muzyka zakodowana w partyturze. Do odczytania jej brzmienia wykorzystane
będą specjalnie przygotowane płachty dekodujące, inspirowane płachtami Zygalskiego.

Krystian KLEJ – „Sunbeam”

Krystian Klej urodził się w 1997 roku w Gnieźnie. W 2016 roku ukończył z wyróżnieniem Studium
Muzyki Kościelnej Archidiecezji Gnieźnieńskiej w klasie organów mgr. Ryszarda Superczyńskiego.
Aktualnie jest absolwentem studiów licencjackich na wydziale instrumentalnym w klasie organów
prof. Sławomira Kamińskiego i asystenta Jakuba Pankowiaka oraz studentem trzeciego roku
kompozycji w klasie prof. Artura Kroschela w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana
Paderewskiego w Poznaniu. Zdobył wyróżnienie na XIII Białostockim Festiwalu Młodych
Organistów (2016). Brał udział w licznych kursach interpretacji i improwizacji organowej w kraju i
za granicą prowadzonych m.in. przez: Martina Schmedinga, Matthiasa Maierhofera, Jaroslava
Tůmę, Jana Dolezela, Maude Gratton, Bartosza Jakubczaka, Wolfganga Seifena. Reprezentował
Archidiecezję Gnieźnieńską podczas 25-lecia Archidiecezji Magdeburg, grając z tamtejszą
filharmonią. Aktualnie jest także dyrektorem artystycznym Letnich Prezentacji Organowych, od
pięciu lat odbywających się w Katedrze Gnieźnieńskiej. W 2020 roku wraz z gnieźnieńską
skrzypaczką Sarą Powagą został pierwszym stypendystą im. Sławomira Kuczkowskiego.
Stypendium dla osób zajmujących się kulturą jest przyznawane przez prezydenta miasta Gniezno.
Został finalistą Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Forme Uniche Della Continuità
Nello Spazio 2021 w kategorii muzyka kameralna za utwór The gate na narratora, saksofon altowy
i fortepian (prawykonanie w Stuttgardzie).
W utworze „Sunbeam” (ang. promień słońca) kompozytor chciał zobrazować przebijanie się
promyków słońca przez chmury, wykorzystując liczne glissanda i motywy wznoszące.

Paweł PEŁCZYŃSKI – „Jazz Music at the Center of Enigma Ciphers”

Paweł Pełczyński to saksofonista, flecista, kompozytor i producent muzyczny. W roku 1996
ukończył PSM im. F. Chopina w Warszawie w klasie saksofonu klasycznego Aliny Mleczko, a w
1998 roku Policealne Studium Jazzowe w Warszawie w klasie saksofonu jazzowego Michała
Kulentego. W latach 2005-2008 studiował jazz i muzykę estradową na UZ w Zielonej Górze w
klasie Macieja Sikały. W latach 1999-2000 studiował kompozycję w Akademii Muzycznej im. I.J.
Paderewskiego w Poznaniu w klasie profesora Zbigniewa Kozuba. Jest praktykiem i w swojej
karierze zawodowej wykonał ok. 2,5 tysiąca utworów muzycznych jako muzyk sesyjny (w tym
kilkadziesiąt płyt w różnych gatunkach muzycznych). Od 5 lat pracuje jako realizator dźwięku i
producent we własnym profesjonalnym studio nagrań. Komponuje muzykę w rozmaitych stylach od
pop, poprzez utwory jazzowe i po duże formy orkiestrowe.
Inspiracją do powstania kompozycji „Jazz Music at the Center of Enigma Ciphers” stała się fraza
literacka w języku komunikatywnym dla jazzu najbardziej – angielskim. Zapisane alfabetem
Morse’a wyrazy posłużyły zarówno jako rytmiczny, melodyczny, jak i harmoniczny klucz do
skomponowania utworu.

Grzegorz URAN – „Suburbia”

Grzegorz Uran urodził się w 1995 roku w Drężnie, małej wiosce leżącej w województwie
Zachodniopomorskim. Edukację muzyczną rozpoczął stosunkowo późno, bo w wieku dwunastu lat
w Szkole Muzycznej I st. im. F. Chopina w Miastku, a kontynuował w Szkole Muzycznej I i II st. im.
O. Kolberga w Szczecinku. W 2014 roku rozpoczął studia w zakresie gry na akordeonie pod okiem
dra hab. Jerzego Siemaka na Akademii Sztuki w Szczecinie. Przez pięć lat edukacji został
wielokrotnie nagrodzony na międzynarodowych konkursach. W 2019 roku rozpoczął studia
pierwszego stopnia w klasie kompozycji dr hab. Moniki Kędziory na Akademii Muzycznej im. I.J.
Paderewskiego w Poznaniu. W ciągu dość krótkiego okresu skomponował dwadzieścia utworów
solowych, kameralnych i na większe składy, z których pięć zostało wykonanych, a drugie tyle jest
obecnie w przygotowaniu i zostanie zaprezentowanych do końca stycznia.
Poza kompozycjami jest autorem szeregu aranżacji i instrumentacji, w czym znacząco odznaczają
się opracowania soundtracków z gier komputerowych na orkiestrę symfoniczną i chór dla Andreia
Yakushaua, które zostały wykonane przez Narodową Orkiestrę Radia i Telewizji w Mińsku oraz
Chór Kameralny Polifonica – w ramach projektu Video Games Symphony. W marcu 2021 roku
został zakwalifikowany do wzięcia udziału w warsztatach kompozytorsko-aranżerskich z Adamem
Sztabą w ramach projektu finansowanego przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i
Sportu – #wdomunapisane. W sierpniu 2021 roku otrzymał stypendium z Funduszu Popierania
Twórczości ZAiKS na skomponowanie cyklu utworów na akordeon solo i kameralnie z
improwizacją.
W utworze „Suburbia” można dostrzec związki z muzyką rozrywkową oraz fascynację twórczością
Witolda Lutosławskiego. Nadany tytuł odnosi się do przedmieść, czyli obszarów „pod miastem”, a
więc niezależnych, odrębnych, będących w cieniu, w których narasta agresja oraz mieszają się
kultury.

Kamil POLAK – „Don’t Tell Anyone”

Kamil Grzegorz Polak – student kompozycji w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w
Poznaniu. Wcześniej ukończył studia, zdobywając tytuł magistra na kierunku Projektowania gier i
przestrzeni wirtualnej w specjalności Dźwięk w grach na Uniwersytecie Śląskim w Cieszynie.
Laureat nagród i wyróżnień w konkursach kompozytorskich, m.in. zdobył I miejsce w IX Konkursie
Kompozytorskim im. F. Nowowiejskiego w Olsztynie, III i II nagrodę w Konkursie Młodzi Muzycy
Młodemu Miastu 2.0 i 2.1 w Stalowej Woli (2020, 2021); finalista Konkursu Młodych Kompozytorów
im. Tadeusza Bairda (2021). Interesuje się łączeniem i przetwarzaniem dźwięków instrumentów
akustycznych z elektronicznymi, a także kinem autorskim, górskimi wędrówkami i podróżami
backpackingowymi.
Utwór „Don’t Tell Anyone” jest niejednoznacznym ujęciem tematu projektu SubRosa, z jednej
strony wyrażając bezpośrednio w szeptanej warstwie słownej zdanie „Nie mów nikomu”, pośrednio
w instrumentach grających odcinki alfabetem Morse’a, z drugiej strony nigdy nie wyjawiając
tajemnicy znaczenia podczas gry napięciami za pomocą plam dźwiękowych na przestrzeni czasu.

 

Antonina Car

Urodzona w 1997r. w Gdyni. Absolwentka Grafiki na wydziale Sztuki Nowych  Mediów na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, gdzie zrealizowała dyplom z krótkich  form filmowych z autorskim dźwiękiem i otrzymała tytuł licencjacki z wyróżnieniem. Obecnie studentka pierwszego roku kompozycji elektroakustycznej na Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. W swojej pracy stara się łączyć wiedzę i umiejętności zarówno z zakresu sztuk wizualnych  jak i dźwięku. Jej podejście do multimediów cechuje złożona praca – wykorzystuje znane jej narzędzia z zakresu różnych dziedzin artystycznych. Proces tworzenia jest dla niej równie ważny co finalny efekt, stąd również upodobanie w improwizacji. W pracy nad dźwiękiem wykorzystuje zarówno analogowe jak i cyfrowe metody przetwarzania dźwięku, pośród których cały czas poszukuje nowych rozwiązań i brzmień.